Marjapussin kaltaisia ässäkymppipelejä ei Huutopussin lisäksi Suomessa juuri pelata. Marjapussi on usein suomalaisena pidetty peli, jonka alkuperä on kuitenkin todennäköisesti Keski-Euroopassa. Kyseessä on silti monien mielestä Suomen kansallispeli, joka tunnetaan hyvin ympäri maata.
Pelin nimi juontaa juurensa englanninkielisestä sanasta ”marriage”, avioliitto. Enemmän korttipelejä pelanneet tuntevat varmasti tämäntyyliset pelit jo ennestään, sillä Marriage-pelit ovat suosittu korttipelien ryhmä, jossa kuningatar ja kuningas ”avioituvat”. Marjapussissakin korteilla on oma erikoisasemansa. Kyseessä on myös niin sanottu tikkipeli, joka perustuu tikkien voittamiseen. Pelaajia Marjapussissa voi olla kerralla joko 3 tai 4, jälkimmäisessä tapauksessa pelataan pareittain.
Näin Marjapussi-korttipeliä pelataan
Marjapussi on yksi niistä peleistä, joista löytyy erilaisia variantteja vaikka muille jakaa. Tässä artikkelissa esittelemme yleisimmät pelivariantit nimenomaan kolmin- tai nelinpeliin.
Marjapussi-korttipelin ideana on yrittää kerätä tasan 12 pistettä avioliittoja muodostamalla ja arvokortteja voittamalla. Peliä pelataan 36 kortin pakalla, josta on poistettu vitosta pienemmät kortit. Myös 32 tai jopa 28 kortin pakkaa voidaan tosin käyttää. Pelin alussa kaikki kortit jaetaan pelaajien kesken. Jos pelaajia on kolme, jätetään keskelle kolmen kortin pirunpakka.
Pelissä käytetään muistakin tikkipeleistä tuttuja valttipakkoa, ylimenopakkoa ja maantuntopakkoa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että: maata on pelattava, jos se on mahdollista; suurempi kortti on lyötävä jos mahdollista; valttia on pelattava, jos se on mahdollista, eikä kädestä löydy tikin maata.
Pelin eteneminen
Ensimmäisen jaon aloittaa ristiässän saanut pelaaja, minkä jälkeen aloitusvuoro siirtyy myötäpäivään. Peliä pelataan tikki kerrallaan. Tikkien voittamisen säännöt ovat Marjapussissa peruskauraa, eli suurin kortti oikeaa maata voittaa, jos valtteja ei ole mukana pelissä. Jos valtteja on suomalaiset-kasinot.net, voittaa suurin valtti.
Korttien arvojärjestys on muuten normaali, mutta kymppi on ässän jälkeen korkein kortti. Tikin voittanut pelaaja ottaa voittokortit itselleen ja jatkaa peliä uuden tikin aloituskortilla. Peli jatkuu näin, kunnes koko pakka on pelattu. Jos kyseessä on kolminpeli, nostaa ensimmäisen tikin voittanut pelaaja pirunpakan ja asettaa saman määrän kortteja sivuun kuvapuoli alaspän. Myöhemmin nämä kortit lasketaan pelaajan pistemäärän. Kymppien ja ässien pois heitttäminen on kielletty.
Erikoiskortit
Marjapussin erikoiskortteja ovat kuningas ja kuningatar, joiden naimakaupat johtavat valtin valintaan. Kun pelaaja on voittanut tikin, voi hän halutessaan tehdä saman maan kuninkaasta ja kuningattaresta valtin, mikäli kukaan muu ei sitä vielä ole tehnyt. Myöhemmät avioliitot ovat nimeltään pikkaraisia. Niistä annetaan pisteitä, mutta valtti ei enää muutu.
Jos kyseessä on paripeli, voi valtteja ja pikkaraisia muodostaa myös parin kanssa. Tämä toimii yksinkertaisesti kysymällä, ja pari voi halutessaan muodostaa avioliiton myös pelkästään omassa kädessään olevista kuninkaasta ja kuningattaresta.
Pisteiden lasku Marjapussissa
Joka jaon lopussa suoritetaan pisteiden lasku: pisteitä saa voitosta, valtista, pikkaraisista ja viimeisestä tikistä. Normaalisti voitto lasketaan ”matti”-periaatteella, jossa ässä ja kymppi ovat matteja. Eniten näitä kortteja pelin aikana kerännyt pari tai pelaaja saa yhden pisteen. Jos matit eivät tuo ratkaisua, jaetaan voittopiste kuvakorttien perusteella. Kuningas on arvoltaan 4, kuningatar 3 ja jätkä 2.
Valtin muodostamisesta jaetaan Marjapussissa kaksi pistettä, jokainen pikkarainen tuo 1 pisteen ja viimeinen tikki ja voitto samaten 1 pisteen.